براي انجام کارهاي تجاری و معاملات با اشخاص و سازمان ها به دوشکل مختلف زیر می توان عمل کرد :
1 – شما شخصیت حقیقی باشيد
2 – شما شخصیت حقوقی باشيد
– شخصیت حقیقی به هر فرد به تنهائی گفته می شود، مثلا من یا شما.
– شخصیت حقوقی اما با جمع شدن دو یا چند نفر گرد هم و پذيرفتن قوانين و مقرارت و شراکت نامه ای بین خود و در نهایت ثبت آن شراکت نامه در اداره ای به نام اداره ثبت شرکتها می باشد.
اما چرا بايد شرکت ثبت کنيم؟
براي معاملات خرد و حتي بزرگ بين اشخاص حقيقي با هم شايد تا آخر عمر هم نياز به ثبت هيچ شرکتي نداشته باشيد. اما گاهي اوقات ما مي خواهيم به سازمانهاي دولتي و يا حتي خصوصي بزرگتر خدمتي را ارائه کنيم. در اينصورت مشتريان ما ترجيح مي دهند در صورت امکان معاملا خود را با یک تشکيلات حقوقي مشخص به نام شرکت انجام دهند.
برای اینکه شرکت خود را بتوانید ثبت بکنید اول باید بدانید که چه نوع شرکت هائي وجود دارد و مزايا و معايب هر کدام از آنها براي شما در چيست؟ اينجاست که وظيفه ما در شرکت خدمات مدیریت بی همتا بيشتر آشکار مي شود. ما مي توانيم به شما کمک کنيم، تا ضمن اطلاع یافتن از انواع شرکت ها، بهترين گزينه را براي خود انتخاب کرده و بدانید که چگونه این عملیات را باید انجام دهید. در اينصورت يا خودتان شخصا به اين کار اقدام مي ورزيد و يا در صورت عدم اشرافتان به قوانين و مقررات و نحوه انجام کار، اجراي آن را به طور کامل به شرکت داري ( شرکت خدمات مديريت بي همتا ) واگذار مي کنيد.
فرآيند ثبت شرکت بسیار کار حساس و مهمی است و علاوه بر دانستن قوانين و مقررات تجاري و حقوقي مختلف، بايد بتوانيد شراکت نامه خود را نيز بدرستي بين هم تنظيم کنيد، بايد بدانيد که فرم هاي مربوطه ( اساسنامه، شرکت نامه، اظهارنامه ) را چگونه تکميل کنيد، براي انجام کارهائي که در آينده انتظار داريد انجام دهيد بايد بدانيد در موضوع فعاليت شرکت خود از چه فعاليت هائي نام ببريد، سرمايه شرکت خود را چقدر در نظر بگيريد و ما بقي موارد مهم ديگر. اگر اینکار بدرستی انجام نشود مثلا سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت یا موضوع خدماتی که می خواهید انجام بدهید را درست تعریف نکنید یا نوع شرکت خود را درست انتخاب نکنید ممکن است در آینده برای کارهائی که می خواهید انجام بدهید با مشکل مواجه گردید.
شرکت داری، موضوع بسيار پیچیده ای است و نياز به اطلاعات و تجارب بسيار زيادي دارد، حال اگر با اطلاعات کامل به این کار اقدام کنید و يا در حرکت خود از مشاورين يا مجريان متخصص استفاده کنيد، هیچ مشکلی بر سر راه شما وجود نخواهد داشت.
برای ثبت شرکت در ایران باید طبق قوانین جاری کشور ایران که برگرفته از مجموعه قوانین تجارت جمهوری اسلامی ایران و برخي ديگر قوانين مربوطه است به این کار مبادرت ورزید. انجام کار ثبت مثل گذشته به صورت حضوری و دستی انجام نشده و باید در سامانه ثبت شرکت ها این کار را کاملا انجام داد که برای ثبت شرکت براي شما، در هر نقطه از ایران که باشيد، ما می توانیم از تهران کار شما را به راحتی آب خوردن انجام دهیم. کلیه عملیات مربوطه توسط سامانه اینترنتی به انجام رسيده و در نهايت شما براي امضاء اسناد مربوطه با هماهنگي کارشناسان ما به اداره ثبت شرکت هاي شهرستان محل ثبت شرکت خود مراجعه کرده و بعد از حدود يک هفته مدارک شرکت ثبت شده شما برايتان به آدرس اعلامي براي شرکت، توسط پست ارسال مي گردد. از آن پس شما می توانید به صورت شخصیت حقوقی به کار خود مبادرت بورزید.
در قسمت هاي بعدي انواع شرکت ها و مزايا و معايب آنها نسبت به ديگر شرکت ها آورده شده است. اگر وقت مطالعه کامل آنها را نداريد مي توانيد در صفحه اصلي سايت، در کادر مشخص شده سوالات يا درخواست خود را فرستاده و در جريان کلي مطالبي که باید بدانيد قرار
۱) شرکت سهامی- ۲) شرکت با مسئولیت محدود- ۳) شرکت تضامنی- ۴) شرکت نسبی- ۵) شرکت مختلط سهامی- ۶)شرکت غیر مختلط سهامی- ۷) شرکت تعاونی
این تقسیم‌بندی بر اساس نوع شرکت‌هاست و هر کدام از آن‌ها قوانین متفاوتی دارند. مشاوران ثبتی و حقوقی شرکت خدمات مديريت بي همتا شما را برای انتخاب بهترین نوع شرکت در رابطه با حوزه فعالیتتان راهنمایی می‌کنند.
بنابراين مرحله اول براي ثبت شرکت، انتخاب نوع شرکت است.
مرحله دوم انتخاب یک شریک برای خود است. از آنجا که تشکیل شرکت با یک نفر محقق نمی‌شود و حداقل تعداد شرکا در بعضی از شرکت‌ها ۲ نفر هست. اگر به‌تنهایی می‌خواهید فعالیت تجاری آغاز کنید و می‌خواهید شرکتی را به ثبت برسانید و باید فرد دیگری هم در کنار شما باشد، شما می‌توانید از نزدیکان و دوستانتان شریکی انتخاب کنید که به آن‌ها اطمینان خاطر دارید که برای شما مشکلی به وجود نمی‌آورند.
مرحله سوم: انتخاب کردن مدت و موضوع فعالیت شرکت
مدت فعالیت می‌تواند به‌صورت معین باشد مانند ۵ یا ۱۰ سال و هم می‌تواند به‌صورت نامحدود باشد. مدت فعالیت شرکت از آغاز تاریخ ثبت هست.
انتخاب موضوع فعالیت شرکت بسیار مهم است که می‌بایست با توجه به تخصص و امکانات خویش باشد. موضوع باید صریح باشد و می‌تواند به‌صورت کلي و يا با ذکر جزئيات بيشتر باشد؛ مانند واردات و صادرات، شرکت در مناقصات و مزایدات، دريافت تسهيلات از بانکها، انجام کار پيمانکاري يا مهندسي يا بازرگاني و غيره که حتما مي بايست در موضوع فعالیت ذکر شود.
باید توجه داشته باشید که برخی از فعالیت‌ها به اخذ مجوز نیاز دارند. درصورتی‌ که فعالیت مورد نظر شما نیاز به اخذ مجوز از ارگان یا سازمان خاص ندارد می‌بایست در سامانه ثبت شرکت‌ها وضعیت مجوز را در حالت ندارد، قرار دهید و در غیر این صورت تاریخ مجوز و شماره مجوز را در قسمت مربوطه وارد کنید.
مرحله چهارم: انتخاب آدرس شرکت
آدرس شرکت یکی از ارکان مهم در ثبت شرکت هست که باید تأییدیه آن را نیز از اداره پست دریافت کرد. آدرس ارائه‌ شده به ثبت شرکت‌ها می‌بایست واقعي باشد و در صورت مالکيتي يا استیجاری بودن اسناد رسمی آن بايد قابل‌ ارائه باشد. از آنجائيکه براي انجام مراحل بعدي انجام کار بايد در آدرس معرفي شده به صورت دفتر کار حضور داشته باشيد، پس بهتر است از آدرس منزل خودتان براي اين کار استفاده نکنيد.
مرحله پنجم: مشخص کردن سهامداران و اعضاء هیئت‌مدیره هست که مدارک هویتی آن‌ها نیز می‌بایست پیوست شود و پس از آن مشخص کردن دارندگان حق امضاء برای اوراق بهادار و اسناد عادی شرکت است که باید مشخص شوند. از آنجائيکه براي افتتاح حساب بانکي شرکت که حتما بايد ايجاد شود هيچ يک از سهامداران نباید داراي سابقه چک برگشتي رفع سوء اثر نشده باشند، در زمان افزايش شرکاء به اين مسئله خوب دقت نمائيد.
همچنين ممکن است شما در ادامه فرآيند کار نياز به اخذ برخي مجوزهاي خاصي را داشته باشيد که هر يک از آن مجوزها، محدوديت ها و قوائد خاص خود را دارد، مثلا اينکه مدير عامل باید داراي فلان مدرک خاص با فلان درجه خاص باشد و يا دو سوم هيئت مديره حتما ليسانس مرتبط به بالا باشند و بسياري موارد ديگر که باید جهت جلوگيري از تکرار فرآيندهاي قبلی، از قبل در نظر گرفته شوند.
بعد از تکمیل فرم ها مراحل اداری ثبت شرکت آغاز می‌شود. در مراحل ثبت شرکت باید دقت فرمایید که تمامی امورات به‌درستی انجام شود.
مرحله ششم: انتخاب نام مناسب برای شرکت هست.
نام شرکت باید با دقت و مهارت انتخاب شود. در این مرحله که در سامانه نام‌های درخواستی نام دارد شما باید اسامی مورد نظر که باید دارای معنای فارسی و مطابق فرهنگ اسلامی باشد را انتخاب کنید. اسم شرکت باید ۳ سیلاب باشد. (بدون ذکر کلمه شرکت)
شما می‌توانید ۵ نام شرکت را به ترتیب اولویت مورد نظر خود در فرم وارد کنید تا نهایتاً یکی از آن‌ها توسط اداره ثبت شرکت‌ها انتخاب ‌شود. اداره ثبت شرکت‌ها نام درخواستی شما را با بقیه شرکت‌های موجود بررسی می‌کند که نام مشابه شرکت دیگری را انتخاب نکرده باشید. باید توجه داشته باشید که ثبت ‌نام شرکت باعث این نمی‌شود که شخص دیگری از نام محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید استفاده نکند. نام شرکت شما تنها و تنها نام تشکل حقوقی است که ثبت می‌کند و اگر می‌خواهید از نامی که برای محصولات یا خدمات خود استفاده کرده‌اید محافظت کنید می‌بایست اقدام به ثبت برند نمایید که کلیه مسائل مربوط به ثبت برند را در قسمت مربوطه، در لايه خدمات اخذ مجوزها به‌طور مفصل توضیح داده‌ ايم.
مرحله هفتم: مشخص کردن سرمایه اولیه شرکت
این مرحله در سامانه سرمایه شخص حقوقی نام دارد. شرکت‌های با مسئولیت محدود باید حداقل سرمایه موردنظر خود و شرکت سهامی باید تعداد سهم و ارزش اسمی آن را در این مرحله وارد کنند. حداقل سرمایه برای تأسیس یک شرکت با مسئولیت محدود مبلغ ۱۰۰ هزار تومان هست.
مرحله هشتم: مشخص کردن سمت اشخاص هست.
اگر شرکتی که می‌خواهید به ثبت برسانید شرکت با مسئولیت محدود است تعیین سمت رئیس هيئت مديره و مدیرعامل باید انجام شود و اگر شرکت سهامی خاص است سمت مدیرعامل و رئیس و نائب رئیس هيئت مديره و در قسمت تعیین بازرس (بازرس اصلی و علی‌البدل) باید مشخص شود.
مرحله نهم: مشخص کردن سهام اشخاص است
در این مرحله با انتخاب نام هر یک از شرکا باید میزان سهام با سرمایه‌شان را مشخص کنید.
مرحله دهم: انتخاب روزنامه سالی/ مالی
باید یک روزنامه کثیرالانتشار را انتخاب کنید تا اتفاقات و تغییرات شرکت در آن درج شود به‌جز روزنامه رسمی، که براي همه شرکت ها مشترک است.
مرحله یازدهم: تنظیم متن صورت‌جلسه، اظهارنامه، تقاضانامه، اساس‌نامه و شرکت‌نامه هست. تنظیم این مدارک باید به‌دقت انجام شود و امری تخصصی هست که می‌توانید با مشاورین ثبتی و حقوقی شرکت داری ( شرکت خدمات مديريت بي همتا ) تماس حاصل فرمایید.
تکمیل مدارک ثبت شرکت:
تکمیل مدارک شرکت با مسئولیت محدود:
۱) ارائه اصل و کپی (برابر اصل شده) شناسنامه و کارت ملی کلیه شرکا.
۲) ارائه اصل گواهی عدم سوءپیشینه کلیه شرکا.
۳) ارائه دو نسخه شرکت‌نامه، اظهارنامه، تقاضانامه، اساس‌نامه و صورت‌جلسه که توسط کلیه شرکا به امضا رسیده باشد.
۴) ارائه مجوز درصورتی‌ که انجام موضوع فعالیت نیاز به مجوز داشته باشد.
تکمیل مدارک شرکت سهامی خاص:
۱) ارائه اصل و کپی (برابر اصل شده) شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضا و بازرسین شرکت.
۲) ارائه اصل گواهی عدم سوءپیشینه کیفری برای تمامی اعضاء هیئت‌مدیره و بازرسین شرکت.
۳) تنظیم اظهارنامه و اساس‌نامه (اساس‌نامه باید شامل موارد ماده ۸ اصلاحی قانون تجارت باشد)
۴) ارائه صورت‌جلسه مجمع عمومی مؤسس.
۵) گواهی پرداخت حداقل ۳۵ درصد سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرف تأسیس در آنجا افتتاح‌ شده است.
مرحله پایانی ثبت شرکت: لیست کردن مدارک
در نهایت بعد از پر کردن فرم‌های ذکرشده باید کلیه مدارک لازم را آماده کرده و به امضا همه شرکا برسانید و برای اداره ثبت شرکت‌ها از طریق پاکت‌های مخصوص ارسال کنید.
اگر مدارک شما دارای ایراداتی باشد که قابل برطرف کردن نباشد، شرکت شما قابلیت ثبت شدن ندارد و باید دوباره مدارک را تنظیم کرده و دوباره پست کرد. ولی اگر مدارک شما دارای نقص باشد اما این نقص‌ها قابل برطرف شدن باشند شما باید طبق ابلاغیه‌ای که برایتان ارسال می‌شود نسبت به رفع نقص مدارک خود اقدام کنید.
اگر مدارک شما به ‌درستی تکمیل و ارسال‌شده باشد، اداره ثبت شرکت‌ها با درخواست شما موافقت کرده و آگهی ثبت شرکت شما صادر می‌شود و درنهایت باید به سایت روزنامه رسمی شرکت مراجعه کنید و پس از پرداخت هزینه‌های لازم، آگهی تأسیس خود را در روزنامه رسمی کل کشور درج کنید.
برای جلوگیری از بروز مشکلات و انجام شدن سریع روند ثبتی با مشاورین خدمات مديريت بي همتا تماس حاصل فرمایید.
از شما عزيزان دعوت مي نمايم، ديگر خدمات ما در منوهاي ديگر خدمات ما را نيز مطالعه فرمائيد. مجموعه شرکت داري ( شرکت خدمات مديريت بي همتا ) با هدف کمک به مالکين، سهامداران، هيئت مديره و مديران شرکت ها در همه زمينه هاي مورد نياز شرکت داري آنها با تشکيل تيم ها، پيمانکاران و تامين کنندگان ارزشمند خود، مي کوشد تا بتوانند شرکتي را به درستي ثبت، راه اندازي، مديريت و توسعه دهد. با ما راحت باشيد و اوامر خود را بدون هيچگونه نگراني براي ما ارسال فرمائيد. با شما هستيم و به اميد فشردن دست هاي شما و عقد قراردادهاي همکاري برد برد براي طرفين انتظار مي کشيم.
” شرکت خدمات مديريت بي همتا، بي همتا در خدمات صفر تا صد شرکت داري ”
منتظر تماس شما هستيم.
11 448 448 – 021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X