بعد از ثبت شرکت با توجه به نوع فعالیت خود به احتمال زیاد نیاز به ثبت برند و علامت کسب و کار یا خدماتی که عرضه می کنید نیز پیدا خواهید کرد.
برند چیست ؟
برند یا نام تجاری همان نشان و علامتی است که به صورت فارسی یا لاتین در فعالیت های اقتصادی شرکت استفاده می شود. برند به انگلیسی با عنوان قانونی نشان تجاری یک طرح، نماد، عبارت، نام و … است که ارائه دهنده خدمات يا فروش محصول خاصی است که به وسیله آن از سایر محصولات مشابه متمایز می شود. نشان تجاری یا برند همان چیزی است که مخاطب، صفات و ویژگی های آن را با دیدن، شنیدن، حس کردن و……… به صورت ذهنی، دیداری و یا شنیداری در ذهن و قلب خود تداعی می کند.
در واقع برند شامل همه احساسات مفاهیم و ویژگی هایی است که با یک نام گره خورده است.
واژه برند در جامعه ما به محصول یا خدمتی گفته می شود که اعتبار و ارزش اجتماعی داشته باشد. در واقع برند های دلخواه آن هایی هستند که دارای ماهیت و قدرت اجتماعی بالایی بوده و افراد نسبت به آن ها حس مالکیت داشته باشند.
يکی از مهمترین وظایف هر شرکت پیدا کردن راههائي برای جلب توجه و وفاداری مشتری است. از جمله خصوصیات یک برند معروف می توان به جذابیت، الهام بخش بودن، تک بودن، تناسب، جایگاه و…… اشاره کرد.
از نظر مصرف کننده خرید از یک برند یعنی: کیفیت بالا، خطر پذیری کمتر، سپردن مسئولیت به تولید کننده ، وسیله ای نمادین برای اظهار شخصیت .
اولین قدم در تجارت اعتماد است و علامت تجاری به وسیله برند سازی به این اعتماد و تعهد شتاب می بخشد.
هدف از ثبت علامت چیست؟
هر برند یا علامت تجاری ار طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن کالاها و خدمات و یا اجاره دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب اثر را محافظت می کند.
مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد. محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام ها اجازه متوقف کردن تخلف در این زمینه را دارند تایید می شود.
از دیدگاه وسیع تر، علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آن ها در سطح جهانی سرمایه گذاری کرده و این ابتکار را ترویج می دهد.
حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاشهای رقبای غیر منصف، مثل متقلبان، برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب یا متفاوت می شوند. اين نظام، آگاهی و امکان سرمایه گذاری جهت تولید و فروش کالاها و خدمات را در منصفانه ترین شرایط ممکن به مردم می دهد و از این راه تجارت بین المللی را تسهیل می کند.
نکات قابل توجه برای انتخاب عنوان برند
برای ثبت علامت مورد نظر انتخاب نام و عنوان مناسب، گامی موثر در جهت ثبت علامتی مطمئن و فاقد ایراد می باشد.
در زیر نکات اساسی را که به شما در انتخاب نام و عنوان مناسب علامت یاری می رساند اعلام می داریم:
1 – اسامی و علائم مشهور و شناخته شده غیر قابل ثبت هستند.
2 – اسامی غیر معقول، غیر اسلامی و مخالف با موازین اخلاقی و شئونات اسلامی قابلیت ثبت ندارند.
3 – صفت ها و اسم هایی که بیان گر توصیف می باشند و یا عام هستند به تنهایی قابل ثبت نیستند.
4 – استفاده از نام های چند سیلابی و ترکیبی از شانس بالایی برای ثبت بر خوردارند. ( در صورت نبودن عین نام در طبقه کالای درخواستی )
5 – در صورت عدم ثبت علامت در طبقات مورد درخواست، علامت می تواند یک کلمه و یا ترکیبی از کلمات و اعداد و سمبل، طرح ، رنگ ، شکل و … باشد.
6 – اسامی خاص و ساختگی شانس بسیار بالایی برای ثبت دارند.
7 – شباهت نزدیک به 50 درصد با نام های تجاری دیگر امکان ثبت علامت را بسیار ضعیف می کند.
8 – در طبقاتی مانند لوازم خانگی، مواد غذایی و نوشیدنی ها به دلیل ثبت علائم بسیار، انتخاب اسم بسیار مشکل بوده و محدودیت ایجاد می کند. لذا در انتخاب عنوان یا نام علامت در این نوع از طبقات باید نهایت دقت را جهت انتخاب نام های هوشمندانه و خاص به کار برد.
9- ثبت علامت به صورت حقوقی ( ایرانی و غیر ایرانی ) و حقیقی ( ایرانی و غیر ایرانی ) قابل انجام بوده، لذا می توان عنوان شرکت را جهت ثبت علامت به کار برد و یا از نام خانوادگی در کنار نامی دیگر جهت ثبت علامت مورد نظر استفاده کرد.
10- عنوان یا نام علامت می تواند فارسی، لاتین و یا ترکیبی از کلمات و حروف فارسی و لاتین باشد.
11 – اعداد چه به صورت فارسی و چه به صورت لاتین به تنهایی به هیچ وجه امکان ثبت ندارند.
علائم تجاری ممنوع کدامند؟ (چه برند هایی ثبت می شوند و چه برند هایی ثبت نمی شوند؟ )
انتخاب و ثبت علامت تجاری تابع شرایط خاصی است که در قوانین کشورهای مختلف با توجه به عرف جامعه، عفت عمومی، اخلاق حسنه، مصالح کشور و رعایت مسائل مذهبی و اخلاقی محدودیت هایی برای آن پیش بینی شده است. به موجب ماده ۵ قانون، ثبت علائم و اختراعات زیر ممنوع است:
– علامت هلال احمر – نشانها – آرم های دولت ایران
– پرچم رسمی ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی
– پرچم های منتسب به دولت و کشور ایران و هر پرچم منع شده توسط دولت ایران
– علامت تجاری موسسات رسمی مانند هلال احمر و صلیب سرخ، رجاء، همراه اول و …
– کلمات و یا عباراتی که موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل دولتی و ایران و امثال آن
– علائمی که مخل انتظامات عمومی یا منافی عفت باشد.
– واژه های عام: به عنوان مثال کلمه رایانه و یا کتاب به تنهایی قابل ثبت نیستند زیرا این کلمات واژه هایی عام برای کلیه محصولات با این نام هستند.
واژه های توصیف کننده: این کلمات به منظور توصیف محصولات و اجناس به کار مي روند. مثلا ثبت برند خوشمزه و شیرین برای انواع خوراکی به تنهایی و بدون پسوند، قابل ثبت نخواهد بود.
علائم گمراه کننده: به عنوان مثال ثبت علامت تجاری جهت عرضه انواع شیره خرما و انگور با تصویر زنبور عسل مردود خواهد شد. چرا که موجب تصور اشتباه و گمراهی مصرف کنندگان شده و خریداران ممکن است چنین محصولی را با تصور عسل خریداری نمایند.
علائم خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه: به طور کلی کلمات و تصاویر نقض کننده موازین، هنجارهای اخلاقی، عرفی و مذهبی جامعه غیر قابل ثبت است.
پرچم، نشان های سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان کشور و سازمان های بین المللی که نمونه آنها به دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی اعلام شده به طور معمول قابل ثبت نیستند مگر اینکه مجوز مراجع صلاحیت دار بین المللی داشته باشند.
همچنین موارد زیر قابل ثبت نخواهد بود:
در صورت تشابه زیاد علامت و برند دو موسسه به طوری که کالا و خدمات دو موسسه از هم قابل تمایز نباشند.
علامت یا نام تجاری که عینا یا به شکلی گمراه کننده مشابه یا ترجمه علامت یا نام تجاری برای همان نوع کالا، خدمات و طبقه، اما متعلق به موسسه یا فرد دیگری باشد.
عین علامتی که پیش از این به نام شخص یا شرکت دیگری ثبت شده باشد و یا شخص دیگری قبلا تقاضای ثبت داده و تاریخ تقاضای آن فرد مقدم باشد و یا دارای حق تقدم ثبت باشد.
البته در هنگام ثبت برند تان باید تصمیم بگیرید و انتخاب نمایید که برندتان در چه طبقه ای می خواهید ثبت شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طبقه بندی علائم تجاری، به زير همين متن مراجعه نمایید.
علامت تجاری چگونه ثبت می شود؟
برای ثبت یک آرم در دفتر ملی یا منطقه ای در خواست داده می شود که این تقاضا باید شامل فهرستی از کالا ها و خدمات برگزیده آن نشان و بازسازی واضحی از آرم با تمام رنگ ها، طرح و نقش های سه بعدی باشد.
این علامت جهت حفاظت شدن تحت عنوان آرم تجاری یا هرگونه علامت دیگر باید واجد شرایط خاصی بوده که علاوه بر معرفی یک محصول مخصوص. متمایز از سایر علائم نیز باشد که مصرف کننده را فریب داده یا به اشتباه بیندازد، یا اینکه به قوانینی و اخلاقیات بی حرمتی کند و بالاخره حقوق داده شده نباید مساوی با حتی مشابه حقوق اعطا شده به صاحب علامت دیگری باشد.
چند نکته در مورد ثبت علامت تجاری و صنعتی:
برای ثبت علامت گواهی صادر خواهد شد
مدت اعتبار ثبت علامت برای هر بار 10 سال است
برای ثبت چند علامت تجاری باید به تعداد آنها اظهارنامه جداگانه داده شود
اجازه استفاده از علامت تجاری ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد
تغییرات مربوط به نشانی رسمیت نخواهد داشت مگر اینکه به ثبت رسیده باشد.
داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد.
علامت تجاری قابل نقل و انتقال است و باید مطابق مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات ایران به ثبت برسد.
برای ثبت برندهای فارسی باید مجوزی دال بر فعالیت مرتبط با آن نام تجاری ارائه گردد و برای ثبت برندهای لاتین علاوه بر داشتن مجوز فعالیت مرتبط نیاز به ارائه کارت بازرگانی می باشد
برای اینکه برند خود را جهانی یا به اصطلاح ثبت بین المللی کنید، ابتدا باید آن را در کشورمبدا ثبت و سپس از طریق معاهده مادرید آن را به ثبت برسانید تا علاوه بر محافظت از برندتان در ایران در 85 کشورعضو معاهده مادرید از حمایت قانونی برخوردار شوید.
مراحل ثبت برند پس از تشکیل پرونده و در مراحل کارشناسی توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور چگونه است؟
پس ازتشکیل پرونده و ارجاع به کارشناسان سازمان اداره مالکیت معنوي، وضعیت پرونده پس ازحداقل ۴۵روز و حداکثر۱۲۰روزمشخص میشود و حالتهای زیر در این مرحله رخ می دهد:
الف. تایید : پرونده و اطلاعات هیچ نقصی ندارد، مقایرت و مشابهت ندارد و برای صدور آگهی تقاضای ثبت علامت تجاری اقدامات بعدی انجام می شود.
توجه داشته باشید ثبت علامت تجاری نیاز به ۳ آگهی دارد که این مرحله اولین آگهی خواهد بود.
در این مرحله باید روزنامه رسمی انجام شود، یعنی درخواست تایید شده پرونده شما در روزنامه های کثیرالانشار چاپ می شود. توجه داشته باشید صدور روزنامه رسمی حدود ۱۰ الی ۱۵ روز کاری زمان خواهد برد.
پس از صدور روزنامه رسمی اول ۳۱ روز زمان برای اعتراضات وجود خواهد داشت تا اگر کسی ادعایی در خصوص علامت تجاری مورد درخواستی شما داشته باشد اعتراض خود را اعلام کند.
اگر۳۰ روز گذشت و هیچ اعتراضی وجودنداشت، درخواست آگهی دوم را می دهیم. آگهی دوم به معنی داشتن شماره ثبت علامت تجاری است. و تقریبا %۹۰ کار انجام شده است.
آگهی دوم که گرفته شد و مشکلی هم نداشت سریعا برای چاپ در روزنامه رسمی کثیرالانتشار اقدام می شود. ( تا این مرحله روزنامه رسمی دوم انجام شده است)
10 الی 15 روز کاری زمان خواهد برد تا روزنامه رسمی داخل سایت قابل پیگیری و بصورت کامل چاپ شده باشد.
با ارسال روزنامه رسمی دوم از طریق وکیل درخواست آگهی انحصاری ۱۰ ساله ثبت علامت تجاری را به اداره مالکیت صنعتی می دهیم.
ب. ردکامل:
پرونده دچار نقص است و قابلیت پیگیری ندارد.
ج. نقص پرونده یا مشابهت:
احتمال این وجود دارد مجوز، یا مدارک دچار مشکل شده باشد و یا تکمیل نباشد، در این مرحله نیاز است تا پیگیری شود و برای رفع نقص اقدام شود. و دیگر احتمالات که بصورت جزئی در این مرحله به شما اعلام می شود. پس از رفع نقص و مشکل مانند مرحله نوع ۱ که تایید بود عمل می شود. با این تفاوت که اطلاعات و مدارک تکمیل خواهد شد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند برای اشخاص حقیقی
۱- تصویر برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی و کدپستی ۱۰رقمی
۲- ارائه پروانه بهره برداری یا مجوز تولید یا پروانه کسب برابر اصل شده یا نامه ایی از واحد یا صنف مربوطه مبنی بر ارائه خدمات جهت اداره ثبت علائم تجاری
۳- امضای وکالتنامه
۴- تصویر علامت تجاری مورد نظر به ابعاد ۸*۸ سانتیمتر به تعداد ۱۵ عدد و توضیح در برگی جداگانه درخصوص علامت و توصیف آن و مستند نام مورد نظر از فرهنگ لغت
۵- کارت بازرگانی بنام شخص دارنده جواز (در صورتیکه علامت مورد نظر لاتین و یا غیر فارسی باشد)
مدارک مورد نیاز ثبت علامت تجاری برای اشخاص حقوقی یا شرکتها
۱- ارائه پروانه بهره برداری یا مجوز تولید یا پروانه کسب برابر اصل شده
۲- تصویر اولین روزنامه رسمی شرکت ( آگهی تاسیس ) و روزنامه رسمی آخرین تغییرات هیئت مدیره شرکت ( دوره آن منقضی نشده باشد.)
۳- تصویر برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی دارندگان حق امضای اوراق بهاءدار شرکت و کدپستی ۱۰رقمی
۴- کارت بازرگانی برابر اصل شده شخصيت حقوقی (در صورتیکه علامت مورد نظر لاتین باشد)
۵- تصویر علامت تجاری مورد نظر به ابعاد ۸*۸ سانتیمتر به تعداد ۱۵ عدد و توضیح در خصوص علامت و توصیف آن
۶- امضای وکالتنامه توسط دارندگان حق امضای مجاز اوراق بهاءدار و مهر شرکت
هزینه ثبت برند
هزینه ثبت برند چقدر است و شامل چه هزینه هایی می شود ؟
پس از از صفحه استعلام برند، از قابل ثبت بودن برند مورد نظرتان اطمینان خاطر پیدا کردید، می توانید با اطمینان بیشتری و آزمون و خطاهای کمتری نسبت به ثبت برندتان اقدام نمایید.
حال این سوال پیش می آید که هزینه کلیه مراحل ثبت برند چقدر می باشد.
هزینه های ثبت برند به هزینه های متغییری وابسته است که می تواند قیمت ثبت را در بازه قیمتی پر نوسانی قرار داهد.
اگر صفحه ای که راجع به ثبت برند بود را به خوبی مطالعه کرده باشید، قطعا این مطلب را می دانید که برای ثبت علامت و برند 45 طبقه متفاوت وجود دارد (مثلا این خود یک متغیر برای نوسان قیمت است)
یا یکی دیگر از متغیر ها این است که هنگام ثبت برند، آرم و لوگو خود را ثبت می کنید یا نمی خواهید در این مرحله این کار را انجام دهید.
پس کلا هزینه های ثبت با توجه به مواردی مانند قیمت چند نوبت آگهی، هزینه های بررسی، هزینه وکیل و یا ما به التفاوت هزینه ها جهت ثبت در تمام یا بخشی از طبقات مختلف را شامل می شود.
البته همه مورد ذکر شده بالا با فرض بر این است که شما کلیه مدارک لازم برای ثبت برند را نیز آماده داشته باشید. (مثلا برای ثبت برند هایی که مرتبط با کسب و کار و یا پیشه خاصی می باشد، حتما می بایست مدارک مثبت شغلی را مبنی بر این که شما ارتباطی با آن طبقه درخواستی دارید را ارائه دهید – مثلا ارائه جواز کسب مغازه تان )
خلاصه، از آن جائیکه با در نظر گرفتن موارد بالا، هزینه های انجام کار برای هر شخص یا شرکت می تواند متفاوت باشد.
تمدید برند :
طبق قانون اعتبار هر برند 10 سال میباشد که 6 ماه قبل از تاریخ 10 سال آن باید علامت را برای 10 سال دیگر تمدید کرد. تا 6 ماه پس از تاریخ 10 ساله گواهی علامت هم طبق قانون قابل تمدید میباشد.
مدارک مورد نیاز برای تمدید علامت :
کپی گواهی علامت
کپی مدارک شناسایی مالک، مالکین
انتقال برند :
• مدارک مورد نیاز برای انتقال برند حقیقی :
اصل گواهی ثبت علامت
صلح نامه توسط فروشنده برای انتقال برند در دفترخانه اسناد رسمی
اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی فروشنده
اصل و کپی شناسنامه خریدار
• مدارک مورد نیاز برای انتقال برند حقوقی .
اصل گواهی ثبت علامت
صلح نامه توسط فروشنده برای انتقال برند در دفترخانه اسناد رسمی
اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
اصل و کپی مدارک ثبت شرکت
اصل و کپی مدارک شناسایی خریدار
زمان انجام کار :
از زمانه ارسال نامه استعلام توسط دفترخانه به اداره مالکیت صنعتی بین 45 تا 160 روز تا اتمام کار
علامت جغرافیایی:
علامت جغرافیایی و تفاوت آن با علامت تجاری، همان طور که از نامش پیداست ” علامت جغرافیایی” کالا ، محصولات یا خدماتی را معرفی می کند که مربوط به منطقه یا کشور خاصی است. مانند: پنیر کاله آمل
در حالی که ” علامت تجاری ” کالا ، خدمات یا محصولات یک تولید کننده یا شرکت را معرفی می کند.
مانند : پنیر شیر آوران
طبقه بندی بینالمللی علائم صنعتی و تجاری
طبقه بندی های برند (منظور از طبقه بندی این است که برند و علامتی که ثبت می کنید تنها در همان طبقه ای که ثبت شده است محافظت می شود)
یعنی به فرض مثال اگر نوشابه کوکاکولا برند خود را تنها در طبقه مواد غذایی و آشامیدنی ثبت کند، شخصی دیگر می تواند آن برند را در طبقات دیگری غیر از مواد غذایی و آشامیدنی ثبت نماید.
لیست طبقات بین المللی علائم صنعتی و تجاری اعلام شده از سوی سازمان اسناد و املاک کشور مرکز مالکیت معنوي شامل 45 مورد ذیل می باشد:
طبقه 1 – مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع، علوم، عکاسی و همچنین کشاورزی، باغبانی و جنگلبانی؛ رزینهای مصنوعی پردازش نشده؛ پلاستیکهای پردازش نشده؛ کودهای گیاه؛ ترکیبات اطفاء حریق؛ مواد آبکاری و جوشکاری فلزات؛ مواد شیمیایی برای نگهداری مواد غذایی؛ مواد دباغی؛ چسبهای صنعتی.
طبقه 2 – رنگ، روغن؛ جلا؛ لاک؛ موادضدرنگ زدگی و جلوگیری کننده از فاسد شدن چوب؛ مواد رنگی؛ مواد تثبیت رنگ، رزین یا صمغهای خام طبیعی؛ فلزات به صورت پودر یا ورق برای نقاشان ساختمان، چاپگرها و هنرمندان.
طبقه 3 – ترکیبات سفیدکننده و سایر مواد مخصوص شستشوی لباس؛ مواد مخصوص تمیز کردن، براق کردن، لکهگیری و سائیدن؛ صابون؛ عطریات، روغنهای اسانس، مواد آرایشی؛ لوسیونهای مو؛ گرد و خمیر دندان.
طبقه 4 – روغنها و گریسهای صنعتی؛ روانکنندهها، ترکیبات گردگیری، مرطوب کردن و جذب رطوبت؛ انواع سوخت (شامل سوخت موتور) و مواد روشنایی؛ انواع شمع و فتیله چراغ.
طبقه 5 – مواد داروئی و بیطاری؛ مواد بهداشتی برای مصارف پزشکی؛ مواد رژیمی برای مصارف پزشکی، غذای کودکان؛ انواع گچ شکستهبندی، لوازم زخمبندی؛ مواد پرکردن دندان، موم د ندانسازی؛ ضدعفونی کنندهها؛ مواد نابودکننده حشرات موذی؛ قارچ کش، مواد دفع نباتات هرزه.
طبقه 6 – فلزات عادی و آلیاژهای آنها؛ مواد ساختمانی فلزی؛ ساختمانهای فلزی قابل حمل؛ مواد فلزی خطوط راهآهن؛ کابل و سیمهای غیربرقی از جنس فلزات عادی؛ آهنآلات، اقلام کوچک فلزی؛ لوله و مجراهای فلزی؛ گاوصندوق؛ اجناس ساخته شده از فلزات عادی که در طبقات دیگر ذکر نشدهاند؛ سنگهای معدنی فلزات.
طبقه 7 – انواع ماشین و ماشینهای افزار؛ انواع موتور (به استثناء موتور وسائط نقلیه زمینی)؛ قفل و بست حلقههای اتصال قطعات ماشینها و قطعات انتقال قوه (به غیر از اتصالات و اجراء انتقال قوه وسائط نقلیه زمینی)؛ لوازم و ابزار کشاورزی (به استثنای ابزارهای دستی)؛ ماشین جوجه کشی.
طبقه 8 – انواع ابزار و لوازم دستی (که با دست کار میکنند)؛ سرویس کارد و قاشق و چنگال، سلاح کمری، تیغ.
طبقه 9 – اسباب و آلات علمی، دریانوردی، مساحی، عکاسی، سینمایی، بصری، وزن کردن، اندازهگیری، علامت دادن، کنترل و مراقبت (نظارت)، نجات و آموزش؛ اسباب و لوازم هدایت، قطع و وصل، تبدیل، ذخیرهسازی، تنظیم یا کنترل جریان برق؛ آلات و اسباب ضبط، انتقال یا تکثیر صوت یا تصویر؛ اسباب ذخیره اطلاعات مغناطیسی، دیسکهای قابل ضبط؛ ماشینهای فروش خودکار و مکانیسم دستگاههایی که به سکه کار میکنند؛ صندوقهای ثبت مبلغ دریافتی، ماشینهای حساب، تجهیزات دادهپردازی و رایانهای؛ دستگاه آتش نشانی.
طبقه 10 – آلات و ابزار جراحی، پزشکی، دندانسازی و بیطاری، اندامهای مصنوعی، دندان و چشممصنوعی؛ اقلام ارتوپدی؛ مواد بخیه زنی.
طبقه 11 – دستگاههای روشنایی، حرارتی، مواد بخار، طبخ، خنک کردن، تهویه، تأمین آب بهداشتی.
طبقه 12 – وسائط نقلیه، دستگاههای حمل و نقل زمینی، دریایی یا هوایی.
طبقه 13 – اسلحه گرم؛ مهمات و انواع پرتابه (از قبیل موشک، خمپاره و غیره)؛ مواد منفجره؛ مواد وسایل آتشبازی.
طبقه 14 – فلزات گرانبها و آلیاژهای آنها و کالاهایی که با فلزات گرانبها ساخته شده یا با آنها روکش شدهاند و در سایر طبقات ذکر نشدهاند؛ جواهرات، سنگهای گرانبها؛ اسباب و لوازم ساعتسازی و زمان سنجی.
طبقه 15 – آلات موسیقی.
طبقه 16 – کاغذ، مقوا و کالاهای ساخته شده از آنها که در طبقات دیگر ذکر نشدهاند؛ مطالب چاپ شده، مواد صحافی؛ عکس؛ نوشتافزار؛ چسب برای مصارف تحریری یا خانگی؛ لوازم نقاشی؛ قلم مو نقاشی؛ ماشین تحریر و لوازم ملزومات دفتری (به استثنای مبلمان) مواد آموزشی و تدریس ( به استثنای دستگاهها)؛ مواد پلاستیکی برای بستهبندی (که در سایر طبقات ذکر نشدهاند)؛ حروف و کلیشه چاپ.
طبقه 17 – لاستیک، کائوچو، صمغ، آزبست (پنبه نسوز)، میکا (سنگ طلق) و کالاهای ساخته شده از این مواد که در طبقات دیگر ذکر نشدهاند؛ پلاستیک دارای شکل و قالب خاص برای استفاده در تولید سایر کالاها؛ مواد بستهبندی، درپوشگذاری، انسداد و عایقبندی؛ لولههای قابل ارتجاع غیرفلزی.
طبقه 18 – چرم و چرم مصنوعی و کالاهای ساخته شده از آنها که در طبقات دیگر ذکر نشدهاند؛ پوست حیوانات؛ چمدان، کیسه و کیفهای مسافرتی؛ چتر، چتر آفتابگیر و عصا؛ شلاق، یراق و زین و برگ.
طبقه 19 – مواد و مصالح ساختمانی (غیرفلزی)؛ لولههای غیرفلزی سخت و غیرقابل انعطاف برای استفاده در ساختمان؛ آسفالت، قیر و قطران؛ ساختمانهای متحرک غیرفلزی؛ بناهای یادبود غیرفلزی.
طبقه 20 – مبلمان و اثاثیه، آیینه، قاب عکس؛ کالاهای ساخته شده از چوب، چوب پنبه، نی، حصیر، شاخ، استخوان، عاج، استخوان آرواره نهنگ، صدف، کهربا، صدف مروارید، کف دریا و بدل کلیه این مواد یا ساخته شده از پلاستیک (که در سایر طبقات ذکر نشدهاند).
طبقه 21 – ظروف خانگی یا لوازم آشپزخانه (که از فلزات قیمتی ساخته یا روکش نشدهاند)؛ شانه و ابر و اسفنج؛ انواع برس قلم مو(به استثنای قلم موهای نقاشی)؛ مواد ساخت برس؛ لوازم نظافت و تمیزکاری؛ سیم ظرفشویی؛ شیشه کار شده یا نیمه کار شده (به استثنای شیشه مورد استفاده درساختمانها) شیشه آلات، اشیاء ساخته شده از چینی و سفال که در طبقات دیگر ذکر نشدهاند.
طبقه 22 – طناب، رسیمان، تور، چادر، سایبان، برزنت (تارپولین)، بادبان و شراع، کیسه و گونی که در طبقات دیگر ذکر نشده است؛ مواد لایی و لایهگذاری و پوشال (به استثنای لاستیک و پلاستیک)؛ مواد خام لیفی برای نساجی.
طبقه 23 – انواع نخ و رشته برای مصارف پارچه بافی و نساجی.
طبقه 24 – محصولات نساجی و پارچهای که در طبقات دیگر ذکر نشدهاند؛ انواع روتختی و رومیزی.
طبقه 25 – انواع لباس و پوشاک، پاپوش و پوشش سر.
طبقه 26 – انواع توری و قلابدوزی، روبان، بند (نوار) حاشیه و قیطان؛ دکمه، قزن قفلی، سنجاق و سوزن تهگرد؛ گلهای مصنوعی.
طبقه 27 – انواع فرش، قالیچه، حصیر و زیرانداز، لینولیوم و سایر کف پوشها، آویزهای دیواری (غیرپارچهای).
طبقه 28 – انواع بازی و اسباب بازی؛ لوازم ورزشی و ژیمناستیک که در طبقات دیگر ذکر نشدهاند؛ تزئینات درخت کریسمس.
طبقه 29 – گوشت، گوشت ماهی، گوشت طیور و شکار؛ عصاره گوشت؛ سزیجات و میوهجات به صورت کنسرو، خشک شده و پخته شده؛ انواع ژله، مربا و کمپوت؛ تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی؛ روغنها و چربیهای خوراکی.
طبقه 30– قهوه، چای، کاکائو، شکر، برنج، نشاسته کاسار یا مانیوک (تاپیوکا)، نشاسته نخل خرما (ساگو)، بدل قهوه؛ آرد و فراوردههای تهیه شده از غلات، نان، نان شیرینی، شیرینیجات، شیرینی یخی؛ عسل، ملاس یا شیره قند؛ مایه خمیر، گرد مخصوص شیرینیپزی یا پخت نان؛ نمک، خردل؛ سرکه، انواع سس (چاشنی) ادویه جات، یخ.
طبقه 31 – محصولات کشاورزی، باغداری و جنگلبانی و دانههایی که در طبقات دیگر ذکر نشدهاند؛ حیوانات زنده؛ میوه و سبزیجات تازه؛ بذر؛ گیاهان و گلهای طبیعی؛ غذای حیوانات؛ مالت (جو سبز خشک شده).
طبقه 32 – ماءالشعیر؛ آبهای معدنی وگازدار و سایر نوشیدیهای غیرالکلی؛ آبمیوه و شربتهای میوهای؛ شربت و ترکیبات مخصوص ساخت نوشابه.
طبقه 33 – ….
طبقه 34– تنباکو، لوازم تدخین؛ کبریت.
خدمات
طبقه 35 – تبلیغات؛ مدیریت تجاری؛ امور اداری تجارت؛ کارهای دفتری و اداری.
طبقه 36 – بیمه؛ امور مالی؛ امور پولی؛ امور مربو به معاملات املاک و مستغلات.
طبقه 37 – ساختمانسازی؛ تعمیر و بازسازی؛ خدمات نصب.
طبقه 38 – مخابرات از راه دور.
طبقه 39 – حمل و نقل؛ بستهبندی و نگهداری کالاها؛ تهیه مقدمات و ترتیب دادن مسافرتها.
طبقه 40 – بهسازی و عملآوری مواد.
طبقه 41 – آموزش و پروش؛ دورههای کارآموزی وتعلیمی؛ تفریح و سرگرمی؛ فعالیتهای ورزشی و فرهنگی.
طبقه 42 – خدمات علمی و فناوری و تحقیق و پژوهش و طراحی در این زمینه؛ خدمات تجزیه و تحلیل و تحقیقات صنعتی؛ طراحی و توسعه نرمافزار و سخت افزارهای رایانهای.
طبقه 43 – خدمات عرضه اغذیه و نوشابه؛ تأمین مسکن و محل اقامت موقت.
طبقه 44 – خدمات پزشکی؛ خدمات بیطاری؛ مراقبتهای بهداشتی؛ و زیبایی برای انسانها یاحیوانات؛ خدمات کشاورزی، باغداری و جنگلداری.
طبقه 45 – خدمات شخصی یا اجتماعی که توسط دیگران برای رفع نیازهای افراد ارائه میشوند؛ خدمات امنیتی برای محافظت از افراد، اموال و داراییها؛ خدمات حقوقی
از شما عزيزان دعوت مي نمايم، ديگر خدمات ما در منوهاي ديگر خدمات ما را نيز مطالعه فرمائيد. مجموعه شرکت داري ( شرکت خدمات مديريت بي همتا ) با هدف کمک به مالکين، سهامداران، هيئت مديره و مديران شرکت ها در همه زمينه هاي مورد نياز شرکت داري آنها با تشکيل تيم ها، پيمانکاران و تامين کنندگان ارزشمند خود، مي کوشد تا بتوانند شرکتي را به درستي ثبت، راه اندازي، مديريت و توسعه دهد. با ما راحت باشيد و اوامر خود را بدون هيچگونه نگراني براي ما ارسال فرمائيد. با شما هستيم و به اميد فشردن دست هاي شما و عقد قراردادهاي همکاري برد برد براي طرفين انتظار مي کشيم.
” شرکت خدمات مديريت بي همتا، بي همتا در خدمات صفر تا صد شرکت داري ”
منتظر تماس شما هستيم.
11 448 448 – 021